عکسهایی شگفت انگیز از دانه های برف

پروفسور کنت لیبرکت در موسسه فن آوری کالیفرنیا مشغول به کار است ، ولی علاقه زیادی به دانه های برف دارد.

او ۱۰ سال از عمر خود را صرف مسافرت به دور جهان و عکسبرداری از دانه های برف کرده و اکنون کلکسیونی از ده ها هزار عکس میکروسکوپی دارد.

پروفسور لیبرکت که شغلش مطالعه امواج گرانشی است می گوید که یکی از علاقه های اصلی اش این است که بفهمد چرا در دماهای مختلف، ساختارهای مختلفی از دانه های برف شکل می گیرد.

او می گوید: "می خواهم بدانم که چرا در منهای ۲ درجه، ساختار بشقابی شکل می گیرد و در منهای ۵ درجه ساختار ستونی و دوباره در منهای ۱۵ درجه بشقابی تشکیل می شود."

با اندازه گیری سرعت تشکیل یخ در دماهای مختلف و استفاده از مدلسازی رایانه ای، لیبرکت در حال به دست آوردن تصویری است از اینکه چگونه فرایندهای مولکولی به شکل های مختلف کریستالی منجر می شود..

لیبرکت می گوید جدا کردن یک دانه برف برای عکس برداری سالهاست که به یک شیوه انجام می شود، به این صورت که دانه برف باید روی یک شی سیاه بیفتد سپس آن را با یک خلال دندان بر می دارید و روی اسلاید شیشه ای می گذارید.

یک کشاورز آمریکایی به نام ویلسون بتلی (۱۹۳۱- ۱۸۶۵) نخستین عکس ها را از یک دانه برف گرفت. ۱۰ عکس بنتلی از دانه های برف در سال ۲۰۱۰، به قیمت چهار هزار و ۸۰۰ دلار فروخته شد.

لیبرکت در عکسبرداری از دانه های برف از تجهیزات مدرن استفاده می کند.

می توانید در سایت پروفسور لیبرکت عکس های بیشتری از دانه های برف را ببینید : www.its.caltech.edu/~atomic/snowcrystals/class/class.htm

همه عکس ها ازKenneth Libbrecht




عکسهایی زیبا از نشنال جغرافیا





برای دیدن بقیه عکسها به ادامه مطلب بروید
ادامه مطلب ...